Egypte: 21-04-2005 t/m 05-05-2005

21 april 2005: Amsterdam - Luxor
Vandaag vlieg ik van Amsterdam naar Luxor. Helaas zijn de vliegtijden gewijzigd en vertrek ik pas om 15h00. Gelukkig is er momenteel geen tijdsverschil, dat scheelt weer een uur. Leuk, ik ben op een boot waar ik nog nooit op gevaren heb (MS Nile Sovereign). De bootmanager is wel zeer bekend: mr Magdy, de gids is ook een oude bekende (alhoewel ik hem nog nooit als gids gehad heb)Ik verheug me mateloos op zijn uitleg want niet alleen is Abdel Motty egyptoloog maar ook nog eens een fantastisch mens!!!

22 april 2005: Luxor
Het vrijdagprogramma in Luxor laat ik al jaren aan me voorbij gaan. Ik ben insh'allah toch nog 6 dagen in Luxor om een aantal bezichtigingen te doen. Het is hier het meest afschuwelijke weer, dat ik hier ooit heb meegemaakt: er is geen zon, 50 graden!!!! en vreselijk vochtig. Als we 's avonds voor de sluis liggen te wachten breekt er een noodweer uit: storm, regen, onweer..... er waait een raam uit van de boot en de sluis gaat op slot tot de volgende ochtend.
23 april 2005: Esna
Omdat de sluis de hele nacht gesloten was, wordt het programma vandaag omgegooid. we doen nog wel Esna en Edfu tempels, maar nu per bus. beide tempels zijn GR. GR staat altijd voor Grieks Romeins, dus na Alexander de grote (na 332 BC) Trouwens na het noodweer van gisteren is het weer, hier perfect.

24 april 2005: Aswan
Na het ontbijt wandelen we naar Kom-Ombo, de enige dubbele tempel in Egypte (GR) gewijd aan Sobek (krokodillengod) en Horories (afgeleide van Horus), het is hier heerlijk rustig. Na de lunch arriveren we in Aswan waar we een van mijn favoriete tempels bezoeken: Philea (GR), gewijd aan Isis, en was nog in gebruik tot de 6e eeuw NA Christus!!! Ook natuurlijk staan op het programma de hoge dam en de onvoltooide obelisk.

Kom Ombo

Horories en Sobek

25 april 2005: Tania
Ik verlaat MS Sovereign en ga inschepen achter de hoge dam, op de MS Tania (tenminste als ik dat ga halen want mijn taxichauffeur is werkelijk een kamikaze piloot). Ik ben echt weer een mazzelkont, krijg een hut op het mooiste plekje van de boot en heb hier bijna een privé-gids. Ik hoef hem alleen maar te delen samen met een heel aardig Oostenrijks echtpaar. Na de lunch varen we met een klein bootje naar een eilandje waar we drie tempels bezoeken die gered zijn van het water: Kalabsha (GR), Beit en Wali (Ramses II) & kiosk van Kertassi (GR)

Beit El Wali
  Kalabsha
26 april 2005: Kameel
Vandaag passeren we de Kreeftskeerking en varen we het langste traject van de cruise. In de namiddag is er bezoek aan Wadi es Seboua (Ramses II),Dakka (GR) & Maharakka(GR). Het Oostenrijks echtpaar heeft het op de foto gezet anders geloven jullie me niet, maar ik heb alweer kameel gereden!!! Ik moet zeggen dat het stukken beter ging dan de vorige keer. Varen over het Nassermeer is niet te vergelijken met varen over de Nijl, je bent hier echt in 'the middle of nowhere'. Geen groen, geen steden, geen bereik mobieltjes...

Wadi Es Seboua

In the middle of Nowhere
27 april 2005: Approach to Abu Simbel
Vroeg in de ochtend bezoek aan Amada (18e Dyn), Derr (19e Dyn) & het graf van penmoet (20e Dyn). De tempel van Derr is een kleine versie van Abu Simbel en daar overkomt me iets heel vreemds.....O o o, wat ben ik toch dapper deze reis, ik aai een krokodil, oké het is een kleintje maar toch. Om 12.45 uur arriveren we bij Qasr Ibrim, dit eilandje mag je niet bezoeken maar de Rais (kapitein) legt de neus van de boot in het zand en je krijgt van je gids uitleg aan dek. Dan naderen we het absolute hoogtepunt van de reis: Approach to Abu Simbel. Het is een absoluut sprookje om deze tempel vanaf het water te naderen. Er wordt weer voor muziek gezorgd (o.a. Conquest of Paradise) en ik vind het deze keer zelfs nog emotioneler en heb moeite mijn tranen te bedwingen.........

Tombe van Penmoet

Derr    en     Amada

28 april 2005: Sunrise
Wake up call 4.30 uur, we gaan met een klein bootje de zonsopkomst over Abu Simbel bekijken. Fantastisch wat een ervaring. In overleg met onze gids (Samih) besluiten we de tempels te bezoeken als het konvooi vertrokken is. Ik wil niet weten hoe het is, als ook nog eens alle bussen hier zijn. Wat een cultuurbarbaren zijn sommige mensen, ze maken foto's (wat verboden is), zitten aan reliefs, praten met een volume. Na 5 minuten besluit ik de tempel te verlaten, een sigaretje te roken en mijn bezoek hier niet te laten verknallen door deze luitjes. Gelukkig wordt het steeds rustiger en kan ik ook nog heerlijk in mijn eentje op sommige plaatsen in de tempel vertoeven, zelfs in het heilige der heilige.....In de middag wordt er aan boord, een documentaire getoond over de redding van de Nubische monumenten door Unesco. Tijdens de zonsondergang gaan we weer naar de tempels, nu voor de mooiste "sound" en "light" in Egypte!!!

Chaemwaset

Sunrise Abu Simbel  /   Nefertari Tempel

29 april 2005: Reisdag
29 april wordt een reisdag, gedeeltelijk per vliegtuig en gedeeltelijk per taxi in konvooi weer naar Luxor, waar ik dan nog 6 dagen zal verblijven in mijn 'home away from home' Etaphotel.

30 april 2005: "pelan pelan"
Vandaag een "pelan pelan" dagje. Ik was kapot toen ik gisteren in luxor aan kwam. Toch een paar superkorte nachten gehad en ook nog eens de klok verzet hier. Ik ga eerst eens mijn was regelen, sigaretten en water in slaan. En even kijken of er een interessante lezing is vanavond. Wauw, ja zeker, gegeven door een 'beroemde' egyptoloog: Francois Larché. De lezing gaat over de witte kapel van Senosert I. Daarna even de "soukh" in voor "shisha" (ja ja EE, heerlijk shisha gerookt) en relaxen bij live muziek op het terras van het hotel.

01 mei 2005: Azza
Wat afschuwelijk, weer een aanslag in Cairo, de mensen hier zijn behoorlijk in mineur. Natuurlijk voel ik met ze mee maar ik heb toch een tof dagje. Ik bezoek eerst het museum waar het nu ook verboden is te fotograferen. De bewuste cultuurbarbaren, verknallen het voor de rest..... Dan ga ik naar Regency om Azza te ontmoeten, geweldig want ik heb haar al meer dan een jaar niet gezien. Ze is geen spat veranderd en we hebben een genoeglijke avond.

Sham el Nazeem feest

02 mei 2005: Sham el Nazeem
Het is hier vandaag een feestdag: Sham el Nazeem (feast of the breeze) dit feest is altijd op de maandag na Pasen, de kopten vierden afgelopen weekend Pasen. De straten zijn "absolutely packed", mensen zitten op dekens aan de Corniche te picknicken en je kan over de koppen lopen.... Ik heb mazzel dat Azza nog een dagje in Luxor is, ik 'help' haar met haar paperwork, voor haar nieuwe groep. We gaan ook samen naar een Egyptische kapper (hier ga je samen met een vriendin naar de kapper) dat is leuk om mee te maken. Lekker uit eten en bijkletsen.
 03 mei 2005: Luxor Tempel
In de ochtend de ferry naar de overkant genomen, om een boek (dat Berry per ongeluk had meegenomen, de vorige keer)terug te bezorgen bij het Nile Valley hotel. Helaas voor mij , maar fijn voor Karin en Hamada zijn zij een paar dagen naar Hurghada. Daarna even boekwinkels plunderen, ik vind gelukkig een boek specifiek over de Nubische monumenten. Laat in de middag ga ik de zonsondergang in Luxor Tempel beleven. Dit blijft een waar sprookje!!!

Sunset Luxor Tempel

04 mei 2005: Egyptisch
De laatste dag geen sites meer bezoeken maar heerlijk typisch Egyptische dingen doen. Shisha roken, kushari eten & ik heb een typisch Egyptische date...

05 mei 2005: snif snif
Laatste dag alweer......overal afscheid nemen en om 19.15u word ik opgehaald door Nasser en heb ik nog een lange nacht te gaan. Helaas dat ze nog steeds via Hurghada vliegen, scheelt zoveel tijd. Enfin ik kom dus vrijdagochtend om 08.00u mijn huis binnen gewandeld........