Egypte: 21 juli 2005 t/m 12 augustus 2005

"He who has once drunk Nile water,
must ever be a friend
to those who dwell on that mighty river's banks"

21 juli 2005: Amsterdam - Luxor 22 juli 2005: westbank
Vandaag vlieg ik van Amsterdam naar Luxor. De veiligheidsmaatregelen zijn weer aardig verscherpt op Schiphol.
Helaas is het laagseizoen en dan vlieg je pas in de middag, en dan hebben we ook nog eens een uur vertraging omdat er een band van het vliegtuig verwisseld moet worden.
We komen dus pas na een lange dag, laat in Luxor aan, maar als ik hoor welke gids ik heb (Abdel Motty) en op welke boot ik verblijf (The Crown Prince), was het allemaal weer de moeite waard.
Omdat Abdel Motty mijn gids is besluit ik na jaren weer eens het vrijdagprogramma in Luxor te volgen.
Ergo maar 2 uurtjes slaap, want Abdel en ik hebben natuurlijk gisteravond nog heerlijk bij zitten kletsen.
Ik kan weer een tombe van mijn lijstje afstepen, de tombe van Ramses I is open. Heel klein, want hij is natuurlijk maar heel kort farao geweest, maar erg mooi!
We bezoeken natuurlijk ook Deir el Bahari (Hatsjepsoet, 18e dyn), en ik heb nog steeds het gevoel niet bij deze tempel.
In de vallei van de koninginnen bezoek in de tombe van Amonherkepesjef (zoon van Ramses III, 20 dyn), het is een aantal jaren geleden dat ik in QV geweest ben en ik vind het erg emotioneel.
Tot besluit doen we memnon collosi op zijn japans:
click click en terug naar de bus

23 juli 2005: tourleader
Vandaag begin ik mijn carrière als tourleader....
Terwijl Abdel de tickets gaat kopen stuurt hij mij compleet met klembord, met de groep naar Esna tempel (GR)....
Ik moet zeggen dat het best goed voelde.

Als de groep vrije tijd heeft in de tempel ga ik met de gidsen en tourleaders thee drinken en hoor ik het vreselijke nieuws vanuit Sharm el Sheikh.
Iedereen hier is weer aangeslagen en kapot van dit bericht.

24 juli 2005: Old Cataract
Na het ontbijt bezoek aan Kom-ombo tempel (GR). Het is ongelofelijk, ik heb deze tempel inmiddels 10 keer bezocht, en weer zie ik ' nieuwe' dingen. Ik vind nu het exacte midden van de tempel, achter het Heilige der Heilige. Het maakt op mij extra veel indruk omdat daar godin Maät staat afgebeeld terwijl zij de tempel verdeelt tussen de twee broers Sobek en Horories. Maät is namelijk mijn favoriete godin.

In de middag arriveren we in Aswan en heb ik afgesproken met Samih (mijn gids van het Nassermeer).
Het sollicitatiegesprek gaat niet door, maar het alternatief is fantastisch.
We gaan de mooiste sunset van de wereld zien, namelijk die op het terras van koning Fouad in het Old Cataract hotel.
Later hebben we nog een diner in het Nubian house met een uitzicht over Aswan, geweldig......

25 juli 2005: presidentiele suite

Vandaag maken we na het ontbijt eerst een felluca (Egyptische zeilboot) tocht naar Kitchener eiland met zijn botanische tuinen. Na dit bezoek zet ik mijn carrière als tourleader voort. Abdul gaat met een gedeelte van de groep naar het Nubische dorpje en ik ga met een stel terug naar de boot ( ik verkoop onderweg ook nog een excursie).

In de middag ga ik weer met Samih naar het Old Cataract hotel, en wat heb ik toch weer een mazzel. Twee vriendinnen van hem werken daar als guest relations en zij laten mij de presidentiele suite zien. Waar o.a. lady Di, president Chirac, president Moubarak en zo verder gelogeerd hebben. Ik krijg ook de volgende keer als ik daar logeer (mits het in het laagseizoen is) een upgrade van kamer, dus met Nile view.....
Daarna nemen we een bootje naar ' Isis eiland' waar we heerlijk genieten van een drankje en het gekwaak van kikkers.

Margret en Heba

26 juli 2005: vrije dag
Vandaag hebben we een vrije dag, en dat heeft iedereen ook wel nodig. Er verschijnen maar weinig mensen aan het ontbijt......
We zitten op een boot die een engels programma vaart, dat wil zeggen dat er geen 3-nachtjes mensen aan boord zijn gekomen en we dus geen tussenstops maken in Komobo en Edfu.

27 juli 2005: Amonhotep III 28 juli 2005: bye bye crown prince
Na het ontbijt bezoeken we Karnaktempels en het is ongelofelijk, nu ben ik daar toch al zo'n keer of 15 geweest, voor dat we daar naar toegaan heb ik altijd buikpijn ( en dan niet de ' vloek van de farao's'). Zittend in de hypostyle (zuilenzaal) gebeurt me weer iets bijzonders, wat is dat toch een speciale plek!!!!
Dan de verplichte sierraden, maar is ook wel gezellig, kom altijd wel weer een aantal bekende gidsen en tourleaders tegen en kunnen we even bijkletsen terwijl de groep geld uitgeeft.......
Vervolgens naar Luxortempel, en de groep is duidelijk tempelmoe. Komt goed uit, Abdul vertelt de highlights en vervolgens gaan wij samen naar de zaal waar de verwekking van Amonhotep III staat afgebeeld . Ik ben al tijden op zoek naar deze zaal en snap nu wel dat ik hem niet eerder gevonden heb, de reliëfs zijn heel onduidelijk en je hebt dus echt iemand nodig die ze je aanwijst en uitlegt.
Zo vandaag ga ik ontschepen, en door ervaring wijzer besluit ik voor de lunch te vertrekken. Als ik bij het Etap aankom mag de taxi helemaal niet meer voor het hotel stoppen, ook is de beveiliging verdubbeld en moet ik mijn tas open maken en laten zien voor ik naar binnen mag.
Het is hier een ' hittegolf' , nu is het natuurlijk in de zomer altijd heet, maar momenteel is het extreem. We leven nu dus zo'n beetje 's nachts, ik moet zeggen dat heeft ook wel iets, midden in de nacht op een dakterras met fantastisch uitzicht over de stad genieten van live muziek!!!

29 juli 2005: t/m 2 augustus
Lag vorige week de nadruk op cultuur, deze afgelopen dagen heerlijk veel tijd tijd doorgebracht als en met Egyptenaren.
Onder anderen families bezocht in Karnak dorpje. Ik ben toch nog steeds onder de indruk als ik zie hoe de mensen hier wonen en leven.
Ook weer een fantastische zonsondergang mee gemaakt, nu vanuit het Möwenpick hotel.....magisch
En zoals ik al schreef, leven we nu veel 's nachts vanwege de temperaturen. Met als absolute hoogtepunt voor mij, een picknick om 4 uur in de morgen....

03 augustus 2005: MUT
YES het is gelukt. Afgelopen keren al geprobeerd om Muttempel te bezoeken, tot nu toe vergeefs.
Ik heb de mazzel met een aantal egyptologen de tempel te bezoeken, zij waren zelf ook nog nooit in de tempel geweest. Maar vandaag is het dan gelukt. De tempel is zeer zeer zeer beschadigd maar met een beetje fantasie kun je nog goed voorstellen hoe hij eruit gezien moet hebben.
In de tempel bevonden zich 600 !!! beelden van de godin Sechmet.

04 augustus 2005: Azza 05 augustus 2005: Samih
Jippie, Azza is in town.
Zij verblijft op de Crown Emperor, (bijgenaamd the train), da's fijn want die ligt pal voor mijn hotel.
Het is altijd fantastisch Azza te zien, we hebben een geweldige middag. Gesprekken met haar zijn altijd zeer boeiend, zij heeft een aparte kijk op dingen.

's avonds heerlijk de stad in, helaas is de lift kapot van ons favoriete 'roof', maar in deze stad vind je altijd wel een tof alternatief.
En vandaag is mijn gids van het Nassermeer in de stad.
Da's ook gezellig bijkletsen, en we genieten van een heerlijke lunch in een lokaal restaurant.

's avonds maar weer eens genieten van de muziek van Maha en Wahit op het terras van het hotel.

06 augustus 2005: sunset
Ahmed en ik nemen tegen 6 uur een felluca om de zonsondergang op de Nijl te ervaren. Nu heb ik al zovaak een zonsondergang meegemaakt hier maar ik blijf hiervan onder de indruk.....
Het leuke van op pad gaan met Ahmed is dat je dus nooit weet, waar je terecht komt. Maar in die tijd dat ik hem meemaak, heb ik wel geleerd, gewoon aan zijn ingevingen toe te geven.....dan maak je de leukste dingen mee.

07 augustus 2005: museum

Hoe heerlijk ik het ook vind, het 'gewone' leven hier te ervaren, zo na een paar dagen moet ik cultuur snuiven.
Dus na het ontbijt: richting museum
Ik ben nu zo vaak in het museum geweest, dat ik vanmorgen door de guards werd gevraagd of ik daar werkte.....
En elke keer, geniet ik nog intenser van alle artifacts, fantastisch gevoel is dat!!!
Even een vraag voor iedereen die de nieuwe vleugel van het museum al bezocht heeft: wat is er 'mis' met dat beeld van Seti I???? Er is iets mis mee, maar ik kom er niet achter wat het is.

08 augustus 2005: t/m 12 augustus
De laatste dagen alle toffe dingen nog eens beleven: dus nog een sunset bij het Möwenpick en een picknick midden in de nacht.
Ik word ook door de familie Adly in Karnakdorpje uitgenodigd om de maaltijd met hen te nuttigen, wow da's speciaal en ik voel me heel erg bevoorrecht.
Ik ga ook nog even de nieuwe flat van Mahmoud bekijken, er wordt daar nog super hard gewerkt om alles op tijd af te krijgen. Helaas is zijn bruiloft een week uitgesteld en dit betekent dus dat ik die moet missen.....